Köztudott, hogy az utóbbi pár évben zuhan a rally-vb népszerűsége. Max Mosley és csapata hosszú időn keresztül folytatott áldásos tevékenysége meghozta a gyümölcsét, a gyártók az elmúlt években egymás után hagyták el a sorozatot. A Hyundai, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Suzuki, Subaru (a teljesség igénye nélkül) távozása után maradt két gyári csapat: a Citroen és a Ford. Manapság ők adják a rally-vb gerincét.
Természetesen a privátok futtatnak még néhány régi wrc-t, de ezekkel egyre nehezebb beférkőzni a gyári csapatok közé, hiszen a fejlesztésük már rég leállt és alkatrész ellátás is egyre nehézkesebb.
Mindeközben kinőtte magát egy új sorozat, az IRC - melyet az Eurosport promótál . Az Intercontinental Rally Challenge alapfilozófiája, hogy lehetőséget ad fiatal pilótáknak és ezzel párhuzamosan egy jól átlátható szabály- és feltételrendszer, valamint relatíve alacsony költségvetés mellet kínál lehetőséget a csapatoknak a belépésre és versenyzésre.
Úgy tűnik ezt a filozófiát egyre nagyobb sikerrel alkalmazzák a gyakorlatban, hiszen épp a napokban jelentette be a Subaru, hogy nyolcadik (8!) gyártóként belép az IRC küzdelmeibe. Igaz, a Mitsubishit futtató RalliArt mellett ők is csak az "N"-csoportba neveznek, de így is szép eredménynek mondható, hogy az IRC-ben csúcskategóriának számító S2000-ben már öt gyártó képviselteti magát.
A WRC-ből "kiábrándult" gyártók általában két dolgot neveztek meg a kilépés okaként:
- túl magas költségek
- folyamatosan módosuló, átláthatatlan szabályrendszer (ez Mosley nevéhez fűződik minden szakágban)
Sajnos az első érv pont a wrc-k (mint versenyautók) ellen szól, hiszen ezeknek a fenevadaknak az előállítási ára, illetve versenyeztetése horribilis összegeket emészt fel. Ráadásul ezek specifikációjába évről évre durván belenyúlt a Mosley-adminisztráció. Nem beszélve az állandó keverést a versenyek száma, a murva-aszfalt arány és egyéb szabályok körül. Az egyik utolsó a gyártókat is igencsak megosztó húzás a Superally-rendszer bevezetése volt, mely lehetőséget ad a kiesett pilóta számára a verseny folytatására a következő napon (ha ez technikailag lehetséges). A szabály kritizálói szerint ez egyrészt igazságtalan, másrészt követhetetlenné teszi a versenyeket.
Mégis mi tartotta meg a WRC-sorozat meglévő nézőit, ha kimondhatjuk, hogy létezik egy sokkal tisztább, átláthatóbb, olcsóbb, többgyártós sorozat - az IRC? Valószínűleg az a pár nagy név - Loeb, Hirvonen, Solberg -, akik még kizárólag itt versenyeznek (ugyanis egyre többen átkacsintanak év közben a rivális sorozatba), a tradicionális helyszínek, illetve a wr car (wrc). Az a wrc, mely 2011-től száműzve lesz a rally-vb versenyeiről is és helyét egy új specifikáció veszi át, amelynek alapja a jelenlegi S2000-es versenygép lesz.
A rally Michael Schumacherje, Sébastien Loeb korábban már leszögezte: S2000-es autóval ő már nem fog versenyezni. Távozása újabb érvágás lehet a sorozatnak, de a csúcskategória újabb ledegradálása még több rajongót fog eltávolítani a sporttól.
Érzi ezt a WRC sorozat promótere (ISC) is és a napokban több változást jelentettek be. Terveik közt szerepel, hogy felépítsenek egy olyan rendszert, ahol már 7 éves kortól a rally pálya irányába tudják terelni a fiatalokat (F1-nek ilyen pl. a gokart), így korábban el lehet kezdeni nevelni a jövő nagy tehetségeit. Másik - számomra jó - hír, hogy végre rájöttek: itt az ideje valamit kezdeni a rally közvetítésekkel. Elmondták, hogy egy hétvégén átlagosan 250 órányi anyagot rögzítenek, melyből jó ha 10-et le tudnak adni a különböző csatornákon. (Sokak szerint Mosley azért nem szerette a rally-t, mert szerinte közvetíthetetlen, így pedig nem termel megfelelő mennyiségű hasznot)
A jövőben élni szeretnének az internet adta lehetőségekkel, ki akarják bővíteni a közvetítések körét, növelni akarják a lehetőségeket, melyeken keresztül kapcsolódhatunk egy-egy verseny eseményeihez. Elképzelhető, hogy hamarosan választhatunk melyik pilóta belső kameráját akarjuk nézni on-line, de a jövő rally játékprogramjai is képesek lesznek fogadni az interneten keresztül a versenyzők aktuális pozícióját, időeredményeit és akár élőben versenyezhetünk a legnagyobbak ellen.
Kimi Räikkönen biztos-, Ken Block valószínű és Valentino Rossi alkalmankénti versenyzése biztosan nagy lökést adhat a sorozatnak, melynek szüksége is van minden egyes lehetőségre, ha meg akarja tartani vezető pozícióját az IRC-vel szemben